Saturday 20 July 2013

ANDAI INI RAMADHAN TERAKHIRKU

Dulunya aku tidak pernah mengerti apa itu ramadhan...
Aku hanya tahu ramdahan itu orang islam tidak makan dan minum...
Aku hanya tahu bangun untuk sahur sebelum subuh menjelma...
Aku hanya tahu di pagi nya aku tidak bisa makan dan minum sehingga waktu maghrib tiba...
Aku hanya tahu di malamnya orang ramai pergi ke masjid dan surau untuk solat tarawih...
Entah solat tarawih pun aku tidak mengerti cara yang betul untuk melakukannya...

Hari demi hari...
Minggu demi minggu...
Bulan demi bulan...
Tahun demi tahun...

Saat aku mula membuka hatiku untuk memberi ruang kepada hidayah Allah untuk tiba..
Aku tertanya-tanya...
Adakah sempurna diriku ini sebagai umat islam ?
Apakah yang telah aku cari di dunia ini sebagai umat islam ?

Saat hatiku mula menyapa hidayah Ilahi,
Aku mula mencari jalan dan Nur untuk menerangi hidupku...
Saat ramadhan ingin menghampiri...
Aku lihat orang lain sibuk memaparkan keistimewaan ramadhan...
Mereka teruja menantikan ramadhan meskipun ramadhan masih lama lagi...
Aku tertanya-tanya lagi..
Mengapa mereka begitu sibuk dan teruja menanti kedatangan ramadhan ?

Baru ku tahu keistimewaan dan keindahan ramadhan itu...
Bukan hanya menahan lapar dan dahaga semata-mata..
Ramadhan itu adalah bulan yang Allah anugerahkan kepada hamba-Nya yang benar-benar ingin mendambakan cinta-Nya...
Ramadhan itu adalah bulan yang Allah anugerahkan kepada hamba-Nya sebagai kasih sayang-Nya terhadap hamba-hambaNya...
Ramadhan itu adalah bulan yang Allah anugerahkan kepada hamba-Nya supaya hamba-Nya memohon keampunan dari-Nya...
Sesungguhnya pada bulan ramadhan itu Allah telah memberi seribu kebaikan yang tidak terkira.

Baru kini aku mengerti...
Sebelum Allah ingin hamba-hambaNya menikmati ramdhan itu...
Telah dibukakan hati orang-orang yang ingin menghayati ramadhan itu...
agar mereka bisa memahami nilai ramadhan itu...
agar mereka bisa merasa indahnya setiap saat di bulan ramadhan itu.


Ramadhan ya ramadhan...

Harapanku agar kehadiranmu akan menjadikan kami menjadi insan yang lebih baik dari sebelum ini...
Agar kami bisa bertemu dengan orang-orang yang benar-benar mencari Nur Ilahi...
Agar bertambah kuatnya cinta kami kepada Allah...
Agar kami bisa membawa mereka ke syurga Allah...

Ramadhan ya ramadhan...

Terima kasih kerana menerima kami...
Terima kasih kerana memilih kami sebagai insan yang sempat untuk menghayatimu kali ini..
Harapanku semoga aku berjaya mencari cinta Ilahi di hujung nyawaku...
Dan semoga diri yang penuh dosa ini diterima di sisi Allah..
Kerana aku khuatir...
Andai ini ramadhan terakhirku.


No comments:

Post a Comment