Monday 24 December 2012

Mengapa Aku Diberikan Kesakitan ?

Kesakitan itu ...
Sungguh benar-benar menguji diriku ...
Tetapi kesakitan yang telah Kau berikan untukku ini banyak mengajar aku Ya Allah ...
Membuat aku lebih muhasabah dan bertafakur ...

Ya Allah...
Mungkin selama aku sihat aku tidak pandai menggunakan nikmat sihat itu..
Aku tidak pernah bersyukur
Dan tidak pernah mengucapkan Alhamdulillah semasa diberikan kesihatan olehMu Ya Allah...

Kini aku merasakan betapa indahnya nikmat sihat itu...
Andai aku diberikan nikmat sihat itu..
Akan aku menggunakan kudrat yang aku perolehi untuk membuat perkara yang lebih baik...

Tetapi kini aku terlantar kesakitan...
Hanya terbaring kaku di atas katil...
Untuk berdiri pun aku payah..
Membantu diriku pun sangat susah...
Apalagi mahu membantu insan lain...

Kini aku mengerti...
Seandainya Allah tidak memberi aku kesakitan ini...
Tidak akan pernah aku mesyukuri nikmat yang diberi olehNya...

Sesungguhnya kesakitan ini adalah 'teguran' untukku..
Dan juga penghapus dosa-dosa ku yang lepas..
Ya Allah banyak sekali dosa-dosa yang hambaMu lakukan selama ini...
Dosaku terhadapMu..
Dosaku terhadap manusia..

Mungkin semasa aku sihat aku tidak taat dan khusyuk beribadah kepadaMu...
Mungkin aku hanya melakukan ibadah secara lewa..
Terima kasih atas 'teguran' ini Ya Allah.

Mungkin semasa aku sihat aku banyak menyakiti orang-orang disekelilingku...
Aku banyak mengguris hati mereka..
Aku tidak peduli perihal mereka..
Ibu bapaku..
Guru-guruku..
Sahabat-sahabatku..
Mungkin aku tidak pernah mengambil berat akan mereka..

Kini di saat aku memerlukan mereka...
Mereka di sisi ku memberikan pertolongan..
Ibu bapaku yang mengambil berat akan diriku...
Sahabat-sahabatku yang sentiasa memberi sokongan kepadaku...
Mengapa aku tidak pernah terfikir untuk menghargai mereka selama ini?

Ya Allah..
Sesungguhnya kesakitan yang Kau berikan kepadaku ini mengandungi sejuta hikmah...
Seandainya aku nyatakan di sini pun tidak tercukup akan betapa banyaknya..
Walaupun seringkali aku meratap...
Mengapa aku diberi kesakitan..
Sesungguhnya hanya Kau yang lebih Mengerti apa yang terbaik untuk HambaMu..

Terima kasih atas kesakitan ini Ya Allah..
Dan kau jadikanlah aku seorang yang bersyukur akan nikmat yang telah kau berikan kepadaku..

Tidaklah seseorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya, melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya.
(HR Bukhari & Muslim) 



No comments:

Post a Comment