Monday 24 December 2012

DOA SIAPA LEBIH TERMAKBUL?

X : Esok ada exam topik Chemical Bonding la. Gementar je rasa.

Y :  Hmmm.. takpe la. Kalau kau dah usaha, mesti kau boleh buat punye la.

X : Terima kasih. Aku yakin aku boleh buat sebab aku dah berdoa dan mintak kat Allah supaya aku         dapat grade yang baik.

Y : [DALAM HATI] Amin..


seminggu selepas peperiksaan ...

X : Yes. Aku dapat keputusan yang baik.  Aku dapat A+ untuk ujian topik Chemical Bonding minggu lepas. Ermm, kau lak dapat grade apa?

Y : Tahniah aku ucapkan. [SENYUM] Aku dapat C+ je. Hehe.

X : [TERPERANJAT] C+ je ? Agaknya kau ni tak cukup berdoa kot.

Y : Aku dah berdoa dah.

X : Betul ke ? Oh kalau macam tu doa kau tak termakbul la ye. Aku memang berdoa supaya aku dapat grade yang baik. Maknanya doa aku dah termakbul. [SERONOK]

Y : Ermm, sebenarnya doa aku dah termakbul pun. Alhamdulillah [SENYUM]

X : Eh ? Kau doakan kau dapat grade C+ je ke ?

Y : Tak. Sebenarnya aku doakan supaya kau dapat dapat jawab dengan baik exam minggu lepas dan dapat grade yang baik. Alhamdulillah, doa aku telah pun termakbul kan ? [SENYUM]

X :  Errr ... [TERHARU]


Tidaklah berdoa seorang muslim terhadap saudaranya secara ghaib (tanpa diketahui oleh saudaranya itu) melainkan akan berkatalah para malaikat engkau juga beroleh yang seumpama dengannya.
HR MUSLIM 

No comments:

Post a Comment