Thursday 15 November 2012

HIJRAHKAH KITA?

Alhmdulillah, dengan limpah dan rahmatNya kita masih diberi peluang untuk menyedut segar bumi Allah ini, masih dapat mengorak langkah mencari jejak muslim sejati dan yang paling penting kita masih dapat menikmati tahun-tahun hijrah yang membawa perubahan dalam diri kita. Muharam sudah menjelang menandakan tahun baru islam menjelang kemballi. Mari kita sama-sama mengimbau kembali kisah penghijrahan Rasulullah SAW

Keheningan malam penuh kesejukan, ketakutan, resah dan kegelisahan mengiringi perjalanan Rasulullah SAW bersama kaum Muhajirin meninggalkan kota penuh kegelapan menuju kota cahaya kebenaran. Bermulalah hijrah agung, dimana kepayahan, kesusahan dan pengorbanan insan tidak ternilai. Tanpa ditemani sanak saudara, tanpa dibekali harta, hanya diselimuti kepercayaan kepada janji RasulNya. Atas keyakinan dan iman yang teguh, rela menempuh dugaan dan rintangan demi menegakkan islam tercinta.

                       Hijrah itu pengorbanan...
                       Hijrah itu perjuangan...
                       Hijrah itu persaudaraan...
                       Hijrah memebntuk perpaduan...

Begitulah indahnya kata-kata yang kedengaran setiap kali menjelangnya Muharam.

Namun, berapa ramaikah antara kita yang memahami konsep hijrah yang sebenarnya?


Kita sering merenungi dan merasai peritnya perjalanan Hijrah kekasih Allah, namun tidak pernah terlintas untuk menyingkap hijrah dalam diri kita masing-masing.

Kita sibuk menanam keghairahan memperingati tahun bermulanya keagungan islam dalam diri orang lain, namun kita tidak menyemai benih hijrah dalam diri kita.

Kita percaya Nabi Muhammad Pesuruh Allah, tetapi kita masih tidak mengamalkan sunnah dan ajarannya.

Kita mengejarkan solat 5 waktu sehari semalam tetapi kita masih tidak dapat membendung diri dari melakukan maksiat.

Adakah kita telah memahami maksud sebenar hijrah andai konsep asas dalam islam sendiri pun kita tidak pernah mendalaminya?

Sinonim dengan namanya, hijrah dikaitkan dengan perpindahan dari kegelapan dan kejahilan kepada kebenaran.

Hijrah dalam diri adalah perubahan dari kemungkaran kepada kebaikan. walaupun tidak berlaku perubahan yang banyak dalam diri kita, namun hijrah yang dilakukan itu berupaya meletakkan kita sebagai insan yang menghijrahkan diri kepada cahaya kehidupan.

Semoga dengan memahami konsep sebenar hijrah, kita dapat membawa suatu perubahan yang baik dalam diri kita. InsyaAllah.

Al-baqarah:218

No comments:

Post a Comment